Әз ихтилотһој Суфиһо
Сә ҹәԧ
Суфизм – это аскетически-мистическое направление в исламе. Она включает в себе и учение, и духовные практики, направленные на борьбу человека с сокрытыми душевными пороками и духовное воспитание личности. Не смотря это учение возникла ещё до ислама, она занимала важное место в классической исламской философии. Последователей суфизма называют суфиями.
Самый плодотворный исследователь суфизма был английский писатель уроженец Индии, потомок афганской знатной семьи, Идрис Шах.(в арабских источниках Сейид Идрис эль-Хашими). Его плодотворная работа в этом направлении стало книга «Суфии» появившиеся в 1964 году и признанным на международном уровне. Вашему вниманию предлагаю одну из суфийских рассказов.
Кәјиҝә ә јә ноһур зивистәнбу сә ҹәԧ. Јәкүмүн ҹәԧ әз һәммә әгүллүтә вә зирәнҝ бу, дүјүмүн әз у јә кәм боботтә, сәјүмүн лап әгүлсүз бу. Ә ԧилом и ҹәԧиҝәһо чүтам зивистәнбүрүтҝә, уһош әдәнбүрүт хуб вә сокит зивистә. Әнҹәг јә рӱз ә ноһур одоми оморә. И одоми ә хүштәрәво әри ҹәԧ ҝүрдә тур овурдә, һәлә ки у турә әдәнбу вокундә, әгүлмәндә ҹәԧ әз гәд ов дәниши ә у вә фикир сохт: тәрәтәԧәди бүтүн ԧүмүрә, чү дирәбу, чү шинирәбу һәммәрә ә мувәħ чәрх до вә кура сохт бүтүн ҹүрәԧәт хүштәрә гимәт до и шәраитә(вәзијјәт): “Ә и ноһур јә әзини ҹиҝә нистики таним пәħәнү бирә, - һәчи фикир сохт у, - хуби у имбуки хүштәрә ә мүрдәји вәнүм”. Бүтүн гувотә кура сохтәни вә шәндәни хүштәрә ә зир појһој одоми. Ҹәԧҝир ә и кор мәħтәл мундәни, тик ҝүрдәни ҹәԧә, ҹәԧ ки нәфәс хүштәрә дошдәбу, һәчи тануст ки у мүрдәји вә урә пәсәво шәндәни ә ноһур. Һәки ҹәԧ ә ов офдорәни һә у сәԧәт үзҝүм зәрәни вәдәрафтәни әз ԧәрә. Дүјүмүн ҹәԧ, коми ки әз әгүл јә кәм гит бу, дәниширәни вә сејр сохтәни и корә, әнҹәг битәв јә чи ә сәр нәс офторә ки чү бисто. Үзҝүм зәрәни оморәни ә ки зирәнҝә ҹәԧ ки и чү кор бисто?
̶ Тү әдәј дирә ки и одоми әри имурә ҝүрдә омори. Хүштәрә ә мүрдәји вонорүм, уш мәрә пәсәво ә ноһур шәнд.
И кәмәгүлә дүјмүн ҹәԧ, һич фикир нә сохтә, шәндәни хүштәрә ә зир појһој ҹәԧҝир. “И чү мәħтәлә кори, - фикир сохтәни ҹәԧҝир - ҹәԧһо әдәј үшү оморә әки мә. Һәчи ки дүјүмүн ҹәԧ әз јәрү вәдәрафтәбу нәфәс доштә, ҹәԧҝир вини у зиндәји вәҝүрд дәшәнд ә зәнбил. Ҹәԧҝир һәҝәнә чаруст ә рӱјә ов, оммо и кор сәрүрә һәчи гәриш сохтәбу ки ләԧәј зәнбилә бәстә әз јәрү вәдәрафтәбу. Әзи диггәтсүзи ән одоми истифадә сохтә, ҹәԧ чапаләмиш сохтә сохтә дәшәндәни хүштәрә ә ов. Тәнҝәнәфәс офтәни јәкүмүн ҹәԧә, пәħәнү бирәни ә ки ән у.
Сәјүмүн, әгүлсүзә ҹәԧ, һич ә сәр нә офто ки ә инҹо чү бисто, чү ҝирошт. Һәлә һорәј зәрүт јүрә ки, ħол – гозијә һәчини, хүштәрә ә мүрдәји мәни вә нәфәс никәши.
̶ Амбар сог бошит, имоһој мә һәрчүрә ә сәр офторум, ̶ шори сохтә сохтә ҹовоб до и әгүлсүзә ҹәԧ. Һә и ҝофһо ә ләԧәјү дәри ә јә һуррәјово әз гәд ов шәндәни хүштәрә ә пишој појһој ҹәԧҝир.
Ҹәԧҝир ħәјфбәри ән дү ҹәԧә әдәнбу кәширә ки, омо сәјүмүн ҹәԧиш вәдиромо ә пишојү. Зу ҹәԧә вәҝүрдәни дәшәндәни ә зәнбил вә ләԧәј зәнбиләш сәхт бәстәни, һич нәс дәниширә ҹәԧ зиндә бу вә јо мүрдәбу. Чәндбо тур хүштәрә ә ов дәшәндәни, тур һә буш вәдироморә, әввәли дү ҹәԧ әз пәħәни бирә ҹиҝә нәс вәдирәморәнүт.
Әхирдә ҹәԧҝир ә сәр офторәни ки, ә инҹиҝә хәјр нә дәри, тур хүштәрә вәчирәни. Зәнбилә вокундәни винирәни ки ҹәԧ нәфәс нәс кәширә, ҝуфтирәни мә ни хурум, пишикә(назу) мидүм вә рафтәни ә хунә. И бивеҹ, әгүлсүзә ҹәԧ һәчи бирәни јем әри пишик.
Уважаемые читатели, цель публикации рассказов на языке джуури - ещё раз привлечь ваше внимания к поддержке программы сохранения и изучения языка джуури, пересылайте их друг другу и постарайтесь комментировать смысл этих рассказов.
Всегда с самими наилучшими пожеланиями!
С уважением: Геник Исаков
Москва. 2020.